Pogosta vprašanja 2018-07-11T19:53:29+00:00

Najbolj pogosta vprašanja

… in najini odgovori

Včasih se je dobro spomniti, kaj so počeli naši predniki. Veliko modrosti lahko najdemo v njihovih navadah. Ena od njih je tudi postenje ob petkih enkrat tedensko in enkrat letno 40 dnevno postenje pred veliko nočjo. Se pravi, da je bilo takrat postenje normalen del življenjskega sloga in tu najdemo tudi odgovor na zgornje vprašanje. Priporočljivo je eno od oblik postenja vplesti v svoj vsakdan (npr. enkrat tedensko), občasno (npr. spomladi) pa imeti tudi več dnevna postenja. Najbolje je takrat, ko imamo čas.

Ne samo, da je primeren za preventivne namene; osnovni smisel periodičnega postenja je preventiva. S tem zagotovimo organizmu odmor od “vsakodnevnih opravil” povezanih npr. s prebavljanjem, njegov polni samozdraviteljski potencial pa se lahko usmeri v razstrupljanje in regeneracijo, za katero je ob vsakodnevnih obremenitvah in življenjskih navadah premalo časa in energije.

Praviloma se ženska med nosečnostjo in v času dojenja naj ne bi postila. Je pa zelo priporočljivo postenje pred zanositvijo. Post med nosečnostjo ni priporočljiv zaradi možnosti povečanja koncentracije toksinov v krvi nosečnice in tudi materinem mleku med dojenjem. V tem obdobju je potrebno posvetiti pozornost predvsem primernemu gibanju, umirjenim pozitivnim aktivnostim in zdravi hrani. Kaj je zdrava hrana, to je pa že druga tema.

Glede postenja doma ne vidim nobenega problema, če ste se dobro informirali o vseh vidikih posta in o tem, kako se pravilno postiti. Pogoj pa je tudi, da ste vse potrebno v zvezi s postenjem v stanju tudi izvajati.

Res pa je tudi, da je v domačem okolju lahko prisotnih veliko motečih dejavnikov, ki nam lahko otežijo izvajanje pravilnega postenja (npr. poln hladilnik hrane, stresni vsakdanji dogodki, druge osebe, ki ne razumejo, za kaj gre,…)

Za postenje v skupini pri nas govori še nekaj. Postenja ne jemljemo kot nekaj, kar se začne s prvim dnevom in konča z zadnjim dnem posta, ampak kot začetek pozitivnih sprememb v življenju. Če se že tekom postenja naravnavamo v želeni smeri, je verjetnost uspešnosti veliko večja, kot sicer.

Pri običajnem postu ne uživamo hrane v trdi, ampak le v tekoči obliki (sadni in zelenjavni sokovi, bistre zelenjavne juhe, voda).

Pri polpostu uživamo trdno hrano v obliki zelenjavno sadnih smutijev, zelenjavnih juh in solat, pri čemer kalorična vrednost zaužite hrane ne presega 500 oz. 600 ccal/dan.

Res ne morem reči, da za postenje nujno potrebujemo nadomestke oz. prehranska dopolnila, če se postimo ob svežih sokovih in juhah in če smo normalno prehranjeni. Kot sem že omenil, je tradicija postenja poznana že tisočletja, ko prehranskih dopolnil še niso poznali. Vendar ljudje imamo različno kondicijo, konstitucijo, smo različnih starosti in tudi različnih zdravstvenih stanj. Pri šibkih osebah se lahko pomanjkanje določenih hranil (npr. esencialnih aminokislin) med običajnim dolgotrajnim postenjem še poslabša, česar ne želimo. Zato je v takih primerih smiselno način postenja prilagoditi stanju osebe in ga dopolniti z določenimi prehranskimi dopolnili. Moji osebni posti, kljub temu da ne spadam v kategorijo šibkih oseb, zajemajo tudi uživanje določenih prehranskih dopolnil.

Pogostost, vrsta in dolžina postenja je stvar osebne odločitve. Pri nas imamo 3- in 8-dnevna skupinska postenja. Vsak lahko doma postenje podaljša še za kak dan. Sicer pa je v zadnjih letih pravi razcvet številnih novih raziskav o dobrih učinkih postenja in tudi razmah novih oblik, postenja npr.:

  • dnevni post : 16 / 8  šestnajst ur ne jemo, 8 ur jemo;
  • tedenski post: 6/1, 7/2 en oz. dva dni v tednu smo na postu,
  • stalna kalorična restrikcija oz. zmanjšanje kalorij za 20 %;
  • tri ali osemdnevni posti vsake 4 do 6 mesecev.

Za začetek veljajo neka splošna pravila, kaj je zdravo in kaj ne – npr. prehranska piramida, ki ima na dnu vodo, na vrhu sladka živila, ki sicer niso nujna za naše preživetje. Kljub zmedi, ki vlada na področju tovrstnih informacij, je zelo pomembno, da imamo znanje in razumemo pomen različnih snovi v prehrani. Naslednji korak je, da ugotovimo, ali določeno sicer zdravo živilo ustreza tudi nam. Osnova za to je samoopazovanje – opazujemo, kako določena vrsta hrane vpliva na nas, kakšna je prebava, ali imamo dovolj energije, kako je z lakoto, kako je s težo in počutjem, …. Če gremo še korak dalje, lahko opazujemo, kako določena vrsta hrane deluje zjutraj ali zvečer in kako količine določene vrste hrane vplivajo na naše počutje in prebavo. Prav lahko se zgodi, da bomo opazili razlike v počutju, teži, prebavi … in vse to so za nas informacije, katera hrana nam ustreza ali ne. Pomembno je tudi, kakšno vrsto dela opravljamo, koliko hrane pokurimo čez dan, koliko se gibljemo, kakšno prebavo imamo, koliko smo stari …

Kot luna vpliva na plimovanje morja, vpliva tudi na tekočine v našem telesu. Dve tretjini našega telesa predstavlja voda. Luna tako organizmu pomaga odvajati odvečno vodo in nakopičene strupe. Ob luninih menah, posebej ob polni in prazni luni, je ta vpliv še povečan in zato opaznejši. Če nam obveznosti dopuščajo in lahko uskladimo svoj post z luninimi menami, to naredi post še učinkovitejši, kot je že sicer.

To velja le za “post na vodi”, ki je bil v trendu pred desetletji. Od takrat je vedenje o učinkih postenja pri ohranjanju in skrbi za zdravje precej napredovalo. Ugotovljeno je bilo, da je bolj učinkovito in varno postenje ob zelenjavnih in sadnih sokovih, ki nam dajo potrebne encime, vitamine in minerale, kot pa postenje ob vodi, ki ga pri nas ne priporočamo.

Seveda, a ne kakršne koli čaje. Med postom se pije le čaje, ki pomagajo telesu pri razstrupljanju, nikakor pa ne čajev, ki delujejo kot poživilo. Pomembna je tudi količina popitih čajev. Z njimi ne gre pretiravati.

Ne bi zahajal v administrativne pogoje za pridobitev certifikata organsko, biološko, eko … Zame je eko, če se – preprosto povedano – pri pridelavi ne uporablja umetnih gnojil, dodatkov, neekoloških škropiv, škodljivih snovi in zelenjava ni plod genskega inženiringa.

Večina zelenjave, ki jo najdemo na policah trgovin, mora običajno pripotovati od daleč in je pridelana z umetnimi dodatki in obdelana in tem pogojem ne more zadostiti, zato se je potrebno nekoliko bolj potruditi. Lahko pa si omislimo lasten vrt in vsaj nekaj zelenjave za lastne potrebe pridelamo sami.

Masaže pri postenju niso obvezne, lahko pa z njimi dosežemo še večjo učinkovitost razstrupljanja, hkrati pa na ta način izločalnim organom pomagamo, da laže opravijo svoje delo.

Bolj kot vrsta masaže je pomemben izvajalec, ki naj bi bil v stanju ugotoviti potrebe določene osebe v danem trenutku. Določena metoda lahko za eno osebo prinese odlične rezultate, medtem ko bo pri drugi osebi v skrajnem primeru celo moteča. Bolje je izbor metode prepustiti izvajalcu, v tem primeru meni.

Beseda mandala v sanskrtu označuje sveti krog, tudi zdravilni krog, krog svetlobe in se povezuje s pojmi, kot so duhovnost, ustvarjalnost, desna možganska polovica, meditacija, zdravljenje, … Krog nima ne začetka ne konca, povezan je z krožnim, cikličnim razumevanjem in je nasprotje linearnemu, vzročno-posledičnemu dojemanju sveta, ki danes prevladuje. Mandale lahko rišemo, izdelujemo v naravi ali barvamo. Barvanje mandal se je pokazalo kot zelo učinkovito pri umirjanju, pomaga nam pri osredotočanju, sproščanju, vzpostavlja harmonijo, povezovanje s samim seboj itd. Barvanje mandal nam lahko pomaga tudi pri postu in jih zato včasih tudi uporabljamo.

Če se v nepoznani skupini vedno neprijetno počutite, vzrok za to pa vam ni poznan, vam postenje v skupini pri nas še prav posebej priporočam. Če se vedno izogibamo situacijam, ki se jih na nek način bojimo, se naš svet zelo “skrči”. Post v ustreznem okolju in z voditeljema, ki imata občutek za takšne in podobne stiske, lahko predstavlja začetek nečesa novega, svežega, svobodnega.

Če se odločite za post pri nas, si morate prej rezervirati mesto, ker imamo majhne skupine, nato pa 10 – 14 dni prej dobite vsa navodila za pripravo na post in tudi, kaj vse prinesti s seboj. Vse ostalo izveste, ko pridete do nas. Seveda pa je koristno, a ne nujno, da si preberete pred prihodom še kakšno knjigo o postenju. Vsaj deset jih je prevedenih v slovenščino.